Zajištění správné funkčnosti odpružení znamená:
Udržování čistoty vidlice a tlumičů
Čistota součástek prodlouží životnost vidlice a tlumičů. Nenechávejte podvozek špinavý, protože jemný písek poškodí pochromované části a těsnění a sníží tak jejich životnost. Odstranění hrubých nečistot a otření hadrem, zvláště na vidlici, prodlouží životnost těsnění. Vyvarujte se však používání vysokotlakých vodních čističů.
Kontrola opotřebovaných dílů
Jakékoli díly, které jsou výrazně opotřebeny, způsobí nepřesnou a nesprávnou funkci podvozku. Opotřebená pouzdra vidlice mají za následek nepřesné zatáčení. Opotřebované přepákování znamená vůli u kola, což znamená násobení vůlí způsobující ztrátu trakce. Pamatujte, že zde platí pákový efekt, který násobí vůle v kontaktních místech; 0,5mm opotřebení v místě těsnění pouzder se pákovým efektem a další vůlí v ložiskách převede až na 4-5 mm u kola, což vede ke ztrátě trakce.
Kovové díly se pohybují proti sobě, čímž vzniká tření a opotřebení.
Čím vyšší viskozita oleje, tím více budou pohyblivé části chráněny. Tlumení funguje na principu hydrauliky a vyžaduje tak méně viskozní olej. Společně díky dalším specifickým požadavkům by měl být olej zde měněn častěji než jiné olejové náplně, aby se opotřebení dílů zamezilo.
Servisní intervaly a intervaly výměny oleje
Nejlépe se dá nutnost výměny oleje odpružení pochopit tak, že si uvědomíme, že olej jednoduše přeměňuje energii otřesů a brždění na teplo.
Po výměně oleje a ujetí asi 50 km se olej stane bezbarvým, i když jeho vlastnosti zůstanou nezměněny.
Hlavně změna v tlumících vlastnostech oleje vás přiměje k jeho výměně; olej postupně ztratí viskozitu a sníží se tak jeho tlumící efekt. Hlavní příčinou ztráty viskozity je vysoká teplota. Takže pokud se olej v krátkém čase výrazně zahřeje, např. jeden den trénování na Superbajku v rekordních časech, můžete měnit olej po každém dni trénování.
Tento případ se nevztahuje na většinu silničního, enduro nebo motokrosového ježdění.
U silničních motocyklů byste měli měnit olej ve vidlici každé dva roky nebo 15-20tis. km. Důvodem je zamezení poškození funkčních částí vidlice.
U motokrosových jezdců je stanovení intervalu výměny těžší, doporučujeme servisovat po 40-60 hodinách ježdění.
Zadní tlumiče jsou věc jiná, ale obecně platí, že pokud se rozhodnete změnit nastavení tlumiče, je potřeba vyměnit olej.
Pokud používáte tlumiče na okruhu nebo na motokrosových závodech, servisní interval bude kratší a bude záležet na stylu jízdy. Pokud budete správnou funkci tlumičů kontrolovat a budete sledovat jejich opotřebení, zajisté poznáte, kdy je potřeba servis.
…netknutý podvozek při 40-60,000 km – olej je zatuchlý a zapáchá po destilovaných kočičích chcánkách. Dá se říci, že další součástky budou v tak špatném stavu, že bude nutná jejich výměna.